Om det å nesten være ferdigutdannet.   4 comments

Det blir rart.  Det er under en måned igjen til jeg er ferdigudannet for denne gang. Med mindre jeg stryker på ex.phil eksamen da, slik at jeg må ta den på nytt igjen. Ikke noe mere halvveis sløving langt ut på dag før man begynner å gjøre noe, ikke noe mere våken langt ut på natta for å se ferdig en film eller serie.

Men plutselig så skal man være voksen og ansvarlig. Finne en jobb, finne en leilighet.  Kanskje en bil hvis man for all formodning skulle få råd til det.  Betale studielånet.  Men det store spørsmålet er, hvilken jobber skal søke på? Ta en jobb helt utenfor det man er utdannet til, fordi man trenger de pengene og den arbeidserfarinegn (og de referansene) den jobben gir? Eller å gå arbeidsledig og søker på jobber innenfor utdannelsen, men som man kanskje ikke får med det første.

For min del er det første alternativet som må gjøres. Jeg har ikke «råd» til å kunne gå arbeidsledig over lengre tid, bare fordi jeg skal være kresen på hvilken jobb jeg har. Eller jeg vet hva jeg ikke vil jobbe med, og hvertfall ikke hjemme (som jeg blir å være fram til sommeren /høsten neste år).  Men man skal ikke se bortifra at jeg må ta en jobb innenfor det, hvis jeg da ikke får noe annet.

Men likevel. Det skal bli godt å jobbe. Jeg er lei av å være studnet nå. Motivasjoen er noe jeg ikke har hatt på nesten 1,5 år nå.  Jeg må helt sikkert ta noe mere for å kunne få en jobb som jeg vil ha, men først tar jeg bare en jobb. Nesten hva som helst iallefall.

Posted 26. november 2007 by IborgLisa in Div. poster

Tagged with , , ,

4 responses to “Om det å nesten være ferdigutdannet.

Subscribe to comments with RSS.

  1. så lenge det er lovlig formoder jeg.. tenkt det samme selv, vel blir jo ikke helt ferdig når du er ferdig.. men du veit jo ka æ har tenkt og ikke tenkt osv.

  2. Æ vet iallefall mesteparten av det du har tenkt og ikke tenkt. Men æ er litt redd for at æ må ta sånn jobb æ ikke vil ha, bare fordi æ trenger penga, referansan og jobberfaringa.

  3. ..kanskje en idè å jobbe som vikar med «et eller annet» en stund, bare for å se om det dukker opp en jobb innen det du er utdannet til? Eller er det ikke så lett med vikarjobber der oppe i nord? Lindis har jobbet med mye rart som har ligget utenfor hennes egentlige område, og ser sånn i ettertid at det har skaffet meg mye erfaring og kunnskap som jeg ikke ville vært foruten.

  4. Det er vikarbyråer, så det kan æ jo vurdere. Vi får se hva det blir til, det kommer helt sikkert oppdateringer her etterhvert. (:

    Det kunne jo ha vært greit med litt annen erfaring enn utdannelsen min gir.

Legg igjen en kommentar

